Czarterujesz jacht ze sternikiem? Zabierasz na rejs grupę?  Na pewno nurtują cię pewne aspekty:

Co robimi żeglując?  Przede wszystkim zarażamy frajdą przemieszczania się na wietrze, dlatego naszym celem jest takie używanie żagli by i Tobie dawały one przyjemność i satysfakcję. Jacht na żaglach płynie ciszej, stabilniej i często szybciej. Wiemy, że Twoim głównym celem nie musi być żeglarstwo, być może koncentrujesz się na narciarstwie, fotografii, trekkingu lub wędkarstwie. Jednak staramy się pokazać Ci jak najwięcej dobrych stron żeglugi. Byćmoże dzięki nam odkryjesz swoją nową pasję.

SZKOLENIE: każdy kapitan kest zobowiązany przeszkolić załogę w zakresie miejsca i użytkowania środków ratunkowych oraz bezpiecznego przemieszczania się po jachcie. Jeśli jacht nie posiada innej załogi stałej, wówczas na pewno zostaniecie przeszkoleni w zakresie użytkowania konkretnych urządzeń na jachcie. W wielu przypadkach czynności te będą wykonywane pod nadzorem kapitana, jeśli tak nie będzie zwróci on szczególną uwagę na sposób obsługi. Przykłady?

–  podczas stawiania na kotwicy kapitan może dowodzić z kokpitu (operować sterem i manetką silnika) , w tym czasie inna osoba z załogi powinna na dziobie jachtu obsłużyć kotwicę- takie przygotowanie będzie przeprowadzone wcześniej.

– jeśli podczas postoju na kotwicy zamierzamy użyć pontonu- powinniśmy wiedzieć jak obsłużyć silnik, jak podpływać do brzegu,  oraz jak podejmować pasażerów

ŻEGLUGA na silniku?  Naszym celem jest nie tylko przetransportowanie Cię z punktu A do B ale i używanie żagli w sytuacjach kiedy jest to bezpieczne i efektywne by w założonym czasie osiągnąć cel.  Nie zawsze też będziemy w stanie pływać na silniku- nie dziw się więc jeśli w przypadku niekorzystnego kierunku wiatru należy zmodyfikować trasę lub też halsować się pod wiatr.  Przy silnym wietrze żegluga na silniku pod wiatr wręcz zagraża bezpieczeństwu i takowej się nie realizuje. 

Pierwsza żegluga:  Nie przejmuj się że nie masz o żeglarstwie pojęcia- przed wypłynięciem dowiesz się jak możesz pomóć wypłynąć  i zacumować w porcie, po kwadransie  żeglugi będziesz potrawił(a) sterować,  później nauczysz się obsługi żagli  a nawet prostych metod nawigacji. Kapitan właśnie po to jest by pokazać jak najwięcej. Wówczas w ludziach rodzi się satysfakcja  a grupa się integruje. Jeśli potrzebujesz  więcej podstawowej wiedzy przeczytaj “Mój pierwszy rejs

Kiedy załodze przyda się OC?   Najczęściej zużywa się wyposażenie kambuza- od kubków, po czajnik,zdarza się zgubić niepewnie  przywiązany odbijacz. Takie drobne szkody nie pokryje ubezpieczyciel- należy rozliczyć je na pokładzie.

Jednak zdarza się, że ktoś w wyniku przechyłu uszkodzi jakieś wyposażenie jachtu (wyłamane drzwi, rozbita lornetka, pęknięta toaleta na wskutek wpadnięcia do niej karabińczyka z pasów asekuracyjnych). Takie rzeczy mogą się zdarzyć a mają swoją wartość i ubezpieczenie na drobną sumę może się przydać. W zasadzie najtrudniejszą rzeczą do zdalnej obsługi jaką może otrzymać załoga jest ponton z silnikiem.

Czego nie musimy się obawiać?  załoga zawsze pod kontrolą obsługuje żagle, kotwicę więc kapitan winien tego typu działanie dozorować.

UBEZPIECZENIE:  Jeśli jesteś organizatorem wyjazdu  zobowiązany jesteś wykupić ubezpieczene dla Twojej załogi. Jeśli zabierasz grupę przyjaciół a my dysponujemy danymi załogi, wówczas to my realizujemy ubezpieczenie. Jacht jest ubezpieczony w innym zakresie przez czarterodawcę lub właściciela. 

Jak długą planujemy żeglugę?   Zwykle w tydzień realizujemy do 250Mm, to oznacza, że nawet przy zupełnym braku wiatru nie spędzimy więcej jak 50godzin w towarzystwie hałasującego silnika.Jeśli organizator grupy zamierza zrealizować żeglugę dłuższą niż 250Mm/ tydzień wówczas prosimy o doprecyzowanie ustaleń.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *