Większość z nas po pewnym etapie żeglugi na Mazurach chciałaby spróbować   żeglugi dalszej- przychodzi czas na morze. Dlaczego więc nie zacząć od południa Adriatyku? Dlaczego Czarnogóra?

  • Akwen- ten ma dwie zalety- osłonięte wody Zatoki Kotorskiej i wyjście na Adriatyk. W zależności od Twoich umiejętności możesz zaplanować 1 nocny przelot i krótką żeglugę dostosowaną do warunków. Możesz również uprawiać pełnomorską żeglugę kierując się do Włoch;-)
  • Koszty- wszystko tu jest tańsze niż w Chorwacji;-)
  • Dojazd-mimo że dalej niż do Chorwacji to jednak wcale nie tak drogo- z południa Polski docieramy tutaj busem za ok. 800pln;-) Czy to dużo na całą załogę?

a więc po kolei…

Transport:

Czarnogóra posiada dwa lotniska- równie łatwo można dolecieć do Dubrownika- dalej busem do Kotoru w ok. 1-2 godziny.  Bezpośrednie loty z Polski obsługuje Rainbow Tours na trasie:

  • Warszawa- Dubrovnik/ Podgorica,
  • Katowice- Dubrovnik/ Podgorica
  • Poznań- Dubrovnik/ Podgorica
  • Bydgoszcz- Dubrovnik
  • Gdańsk- Dubrovnik
  • Wrocław- Dubrovnik

Lot z Berlina kosztuje ok 250-300pln (easyjet, airberlin)

W wakacje do Kotoru można również dotrzeć autokarem.

Samochodem dotrzeć można zarówno przez Chorwację jak i Bośnię i Hercegowinę- ta druga opcja wymaga zielonej karty. Jeśli masz w zapasie kilka wolnych dni proponujemy zatrzymać się w Sarajewie, Mostarze oraz w Kanionie Tara- ten ostatni oferuje dużo atrakcji- od raftingu po zjazd na tyrolką nad kanionem. Chcąc podróżować samochodem Bez Bośnię i Hercegowinę niezbędna jest zielona karta. Jeśli jej nie posiadasz możesz dotrzeć tu przez Chorwację

Formalności

By dotrzeć do Czarnogóry potrzebujesz dowód osobisty. Jacht musi posiadać tutejsze pozwolenie na żeglugę , całą “papierologię” opisaliśmy tutaj.

Porty i trasy.

W osobnym artykule opisaliśmy porty i trasy. Nasza ulubioną jest trasa 4+11– cztery dni na dojazd zwiedzanie lądem Mostaru, Sarajeva i Kanionu Tara (rafting) oraz  11 dni na żeglugę- wówczas możesz zobaczyć największe atrakcje akwenu.

Nawigacja i manewrowanie:

Akwen wydaje się być idealny na początek. Przy zbyt mocnych wiatrach możesz schować się w zatoce Kotorskiej. W Tivat z asystą pontonu zaparkujesz praktycznie w każdych warunkach.

Małe odległości sprzyjają częstym manewrom.

Od Ciebie zależy jak bardzo skomplikujesz sobie żeglugę- od przelotu nocnego otwartym morzem po żeglugę nocną w Zatoce Kotorskiej. Znajdziesz tu łatwe porty, mooringi, postój w porcie na kotwicy, bojki, kotwicowiska jak i ciekawsze wejścia jak chociażby do Budvy (tu na mapę zerknij koniecznie).

Koszty:

Czartery jachtów z agencji są porównywalne jak w Chorwacji

Nasz jacht mieści się w bałtyckiej cenie- sprawdź.

Porty- od drogiej mariny jak Tivat (60 EUR/ doba/ 10m jacht) po 20 EUR w pomniejszych porcikach. Często postój na bojce czy przy nabrzeżu restauracji jest darmowy.

Wyżywienie- to jest zdecydowanie lepsze i zdecydowanie tańsze niż w Chorwacji- owoce morza z winem dla dwóch osób często nie przekraczają 20 EUR.  W Budvie porcję kalmarów zakupisz za 3 EUR;-) Żywność w sklepach kosztuje mniej więcej tyle co w Polsce.

Serwis

Prawdziwe serwisy morskie znajdują się w okolicy Tivatu i w Barze. Każde jednak miasto posiada mechanika i dostęp do niezbędnych pomocy technicznych.

Jeśli masz pytania, planujesz żeglugę lub chcesz dołączyć do załogi i pożeglować po Czarnogórze skontaktuj się z nami;-)

Pogoda

Wiatr:  To akwen słabowiatrowy- zazwyczaj wieje tu 1 do 3B. W zatoce Kotorskiej niejednokrotnie powstaje bryza dzienna o sile do 4B.  Zdarzają się też cisze.  Jak widać akwen w tym zakresie nie odbiega od reszty Adriatyku i przypomina nieco Mazury;-)

Temperatury: Zimą ok. 9stC, wiosną 17stC, latem ok 30stC.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *